Tevreden Heks na dag van kutklusjes. Schouderklopje, schouderklopje: Na gedane arbeid is het goed rusten……

heksen en regen heksen en regenheksen en regen

Het is al laat. Ik ben net terug van een rondje wandelen door de stad. Het was heerlijk rustig op de grachten, geen zuchtje wind en geen regen…… Na diverse keren een nat pak halen vandaag had ik het helemaal gehad met hond uitlaten. Maar ja, het varkentje moest toch nodig nog een echte uitlaatronde hebben.

heksen en regen

Wat vlerkt daar?

Vandaag had ik een ouderwetse minkukeldag. Spierpijn, hoofdpijn, hier pijn, daar pijn…. Gelukkig kon ik vanmiddag terecht bij mijn fysiotherapeut. Die heeft mijn hoofd er weer opgezet, mijn rug ontknoopt en mijn armen weer aan mijn lijf bevestigd. Zo, ik kan er weer een weekje tegenaan.

heksen en regen, duveltje

als duveltjes uit doosjes vallen de buien uit de lucht

heksen en regenheksen en regen

Omdat er toch al niet veel te redden viel aan deze dag, heb ik een aantal kutklusjes ter hand genomen. Nota’s sturen naar mijn zorgverzekeraar, rekeningen betalen, een brief schrijven in het kader van de afhandeling van die whiplash. Het is hard werken hoor, dit halvezolenbestaan….

Mandragora Tacuinum Sanitatis, plantmannetjes

Lekker voor moeder aarde?

Mandragora plantmannetjes plantmannetjes

Dus wie schetst mijn verbazing: Ik ben content. Schouderklopje, schouderklopje lieve Heks. Je hebt je kranig geweerd vandaag. Morgen hoop ik er weer een beetje te zijn. Als het dan ook nog ietwat opdroogt buiten, hoor je me niet meer klagen. Dan ga ik lekkere dingetjes halen op de markt en eens flink koken. Misschien wel roti. Dat is lang geleden. Mijn ingevroren voorraad is helemaal op. Wie weet, eerst maar eens een nachtje goed slapen…..

heksje, plantmannetje, heksje, katten, nacht

This is it! Leven met een ziekte roept veel vragen op. Ik hou van vragen, dus in die zin ben ik een gelukkig mens. Anderen geven graag antwoord voor mij. En daar heb ik dan weer zo mijn vraagtekens bij……

HONDJE IN herfstBOS MET GROTE STOK

Ysbrandt bij een enorme afgewaaide tak

Heks ligt in bed met AL haar katten, zelfs de panter houdt me gezelschap. Het griepje van twee weken geleden heeft een soort chronische verkoudheid achtergelaten, gepaard gaande met bronchitis. Balen natuurlijk, want dat pakt veel vitaliteit weg. Bovendien weerhoudt het me om te gaan sporten. En mijn stemgeluid is ook niet om over naar huis te schrijven….

Daarom heb ik mezelf rust, reinheid, regelmaat voorgeschreven: Vandaag niet in Barendrecht zingen en deze week geen gekke dingen. Eerst van die blafhoest af. Het lijkt wel alsof er twee honden wonen in Huize Heks….

Het andere hondje moet natuurlijk wel worden uitgelaten. Ik wandel uitgebreid door Het Leidse Hout. Het bos ligt bezaaid met bladeren en afgewaaide takken. Ik laat Ysbandt poseren bij de tak, die wij gisteren rakelings naast ons zagen vallen. Wat een enorm ding. Het gaf ook een flinke klap. Vandaag is het hier veel beter toeven. Dat vinden meer mensen. Hier en daar kom ik weer wandelaars en joggers tegen. Een man in een wetsuit spant de kroon. Zijn flippers en zuurstoftank ontbreken, verder is hij helemaal klaar voor de volgende zondvloed…..

HONDJE IN herfstBOS MET GROTE STOK

Achter een balletje aan

Onder het wandelen dwarrelen gedachten door mijn lege hoofd. Als bladeren vallen ze op de grond van mijn hart. Zo ligt daar uiteindelijk een heel pakketje. ‘Ik hou van vragen’, en ‘Iemand, die weet hoe het zit, is wat mij betreft verdacht’, of ‘Als je ziek zou zijn, omdat je iets verkeerd doet, impliceert dat dat je die ziekte bent. Want alleen vanuit zijn kun je invloed uitoefenen. Maar ik ben Heks en heb een ziekte.’ En ook ‘This is it. Kijk dit bos eens, de schoonheid van stilte na de storm.’ Om me dan de analogie tussen mijn lijf en deze natuur te realiseren……

De vraag ‘Waarom ben je ziek, Heks?’ is natuurlijk geen nieuwe voor mij. De meest afgrijselijke theorieën  heb ik naar m’n kop gekregen de afgelopen 27 jaar. Vaak uit Spirituele Kringen met een hoofdletter. Bijna altijd krijg je dan de schuld van je ziekte!

HONDJE IN herfstBOS MET GROTE STOK

Gelukkig viel ie niet bovenop ons, dan had ik dat weer meten uitleggen

Ja, dat is wel lekker makkelijk natuurlijk. Hoef je je er verder als buitenstaander niet druk over te maken: Eigen schuld, zoek het uit met je bult….. Sommigen beweren, dat ik weiger mijn lesje te leren in het leven….. Ook van overheidswege word ik altijd in de psychosomatische hoek gestopt. Hetgeen slecht te verteren is, als je zoals ik een dagtaak hebt aan jezelf in de lucht houden, dat kan ik je wel vertellen.

In Noorwegen krijgen ME patiënten chemotherapie en 70% knapt op. Plotseling door de chemo geleerd van hun fouten?

Het is een stokpaardje van me, ik weet het. En ik heb bijzonder weinig nodig om dat paardje te berijden. Een opmerking bedoeld als plagerijtje kan al genoeg zijn om me van leer te doen trekken…….

HONDJE IN herfstBOS MET GROTE STOK

Mijn gekke hondje, door het dolle

Nu ik een medicijn heb ontdekt, LDN, dat iets voor me doet, is het me eens te meer duidelijk: Waarom je een ziekte hebt, is een vraag die we niet kunnen beantwoorden vanuit ons beperkt menselijk perspectief. En al helemaal niet voor een ander.

De vraag wie ben ik? Ten diepste? Kijk, dat is nu een echte interessante en wezenlijke vraag. Daar kun je wat mee. Een ziekte kan wel degelijk helpen in het ontdekken van het laatste. Door alle frustratie en het overwinnen daarvan is de kans groot, dat je jezelf goed leert kennen. In voor en tegenspoed. Van jezelf leert houden, uit bittere noodzaak. (Jezelf trouwen zelfs, zoals in geval van Heks) Omdat je er vaak alleen voorstaat, gevangen in je lijf. Zo kun je een heel gezonde verstandhouding ontwikkelen met jezelf in je ziek zijn.

Rest de vraag: Is het wel gezond om nooit ziek te zijn?

HONDJE IN herfstBOS MET GROTE STOK

We doen niets verkeerd blijkt maar weer

Masterclass van Bob Chilcott, zomaar hier in Leiden, georganiseerd door Stichting Leidse Koorprojecten! Wat een feest!

Bob Chilcott

Vanmiddag nam Heks deel aan een masterclass koorzang, gegeven door niemand minder dan Bob Chilcott. Afgelopen zomer hebben we met een projectkoor een requiem van hem uitgevoerd, het was dan ook heel speciaal om een aantal uren onder zijn bezielende leiding aan de slag te gaan.

Bob Chilcott

Hoewel hij in Engeland als een autoriteit op het gebied van koorzang geldt en ook wordt gezien als een van de belangrijkste componisten van deze tijd, is het een hele bescheiden man. Als ik arriveer heeft hij er al een halve dag opzitten met een ander koor. Mijn vriendin Roos heeft alles als toehoorder bijgewoond. ‘Het was geweldig, Heks, je hebt wat gemist!’

Bob Chilcott

Heks had echter wat opstartproblemen, dus na een trage start, hondje uitlaten en boodschappen doen, vond ik een middag zingen lang genoeg.

Bob Chilcott

We studeren drie liederen in. Wat een tempo zit erin. Halverwege het tweede lied, begin ik me af te vragen of het wel een reëel plan is om dit om vijf uur ten gehore te brengen voor familie en vrienden. Het lijkt me absoluut niet haalbaar, maar niets is minder waar. Onze dirigent loodst ons door de lastige passages en het laatste lied kennen we gelukkig al! En het is ook nog een lievelingslied van Heks. ‘Thou knowest, Lord.’

Bob Chilcott

Zo zingen we dan aan het eind van de middag voor een handjevol dierbaren een paar prachtige composities. Oh, wat is het toch weer lekker om te doen. Ik kan niet wachten tot het volgende project. Maar dat duurt nog even. Misschien moet ik toch eens op zoek gaan naar een vast koor…….

Bob Chilcott

Opera: Armide, een prachtige vrouw legt het af tegen plicht, oorlog en geweld. Haat en wraak als typisch vrouwelijke eigenschapen. Moord en doodslag is prima, als het maar een goed christelijk doel dient.

Unknown-33 Unknown-34

Donderdagavond half zeven: Heks scheurt op haar vouwfiets naar het station. Mist een trein. Eet patat in de volgende trein. Die gaat steeds langzamer rijden. Zal ze nog op tijd komen voor de opera? Het gaat over een soortgenoot, Armide, een heks.

Unknown-39 images-135

Een half uur later kart ze over allerlei grachtjes, net op tijd arriveert ze bij het muziektheater. Tien minuten later begint het spektakel. Tijdens het eerste gedeelte overvalt me een intense vermoeidheid, de muziek voert me naar verre oorden. Knikkebollend kom ik langzaam in het stuk……

Unknown-35 Unknown-36images-138 images-137

Opeens ben ik glashelder, hoor alles, zie alles, beleef het helemaal mee. Mijn borstkas schuift open als een harmonica en de prachtige muziek vervult mijn ziel…..

russian-ballet-pavlova-and-nijinsky-in-pavillon-d-armide-1907 armide2Armide-Uncle

Tegelijkertijd verbaas ik me over het verhaal, de context. Goh, het gaat over een prachtige sterke vrouw, een heks, maar zij vertegenwoordigt wel allemaal hel en verdoemenis. En de tegenpool, de christelijke krijger met zijn plicht, moord en doodslag in zijn vaandel, is juist de goede partij. Wonderlijk bijverschijnsel van het patriarchaat, dit libretto…….

images-133 images-134

Ik zou wel eens een Armide willen schrijven, misschien een project voor het Dikkertje Tromkoor. Ik zal mijn buurman en koorgenoot eens uit zijn winterslaap schudden en voorstellen een muzikaal weerwoord te bieden aan dit gedachtengoed. In principe dan. Tijdens een vrijge-stelle-avond….. ( Zijn vrouw heet Stella)

Unknown-38 Unknown-37images-136images-142allegorial-scene

Billy, een klein hondje met een groot probleem. En een creatieve oplossing! So silly! Zo kunnen Billy en Lilly toch lekker samen op stap. Een giller!

Billy en Lilly, kleine hondjes, hondje met hernia

Billy doet een plasje

 

Dinsdagavond ben ik getuige van een vreemd uitlaatritueel in een park aan de Singel. Een piepklein hondje trippelt vrolijk op zijn voorpoten in de rondte. Zijn achterhand rust in een sjaal. Als een blaffend kruiwagentje wordt dit kleine hondje rondgesjouwd. Een kruiwagen met een eigen willetje.

 

IMG_3342IMG_3344

 

Dit hondje heet Billy. Op 3 oktober raakte hij in de problemen. Van het ene op het andere moment kon hij niet meer uit de voeten/poten. Zou het verband houden met de feestelijkheden hier ter plaatse? Is hij achter de teefjes aangegaan en betaalt hij daarvoor nu de prijs? Wie zal het zeggen. Feit is, dat dit kleine ventje een hernia heeft.

 

Billy en Lilly, kleine hondjes, hondje met hernia

Gelaten laat Billy zich assisteren

 

Hij moet rust houden. Maar ja, hij moet natuurlijk ook worden uitgelaten. Zijn goedlachse bazinnetje heeft deze oplossing bedacht. De andere dame staat hen smakelijk uit te lachen. Het is ook geen gezicht. Billy lijkt niet veel besef te hebben van zijn ‘beperking’. Hij loopt vrolijk alle kanten op, er rest zijn vrouwtje niets anders dan er maar achter aan te lopen.

‘Met een halsband heb ik nog enige controle over hem’, verzucht ze. Om dan weer in lachen uit te barsten. Door de medicijnen moet hij ook nog extra veel plassen. ‘Als ik hem ’s avonds in het donker hem nog even uitlaat in het park, zie je mensen echt kijken: Wat is dit? Sommigen denken , als ze me zo bezig zien in de duisternis, dat ik in de bosjes zit te plassen….’ De dames liggen in een deuk.

 

IMG_3350 IMG_3351

Billy en Lilly, kleine hondjes, hondje met hernia

Lilly wil wel op de foto

 

Als Billy eindelijk is uitgeplast, wordt hij in een wandelwagen gezet. Als ik hem wil fotograferen, draait hij pontificaal zijn koppie om. Hij is duidelijk niet gediend van al deze belangstelling voor zijn benarde situatie. Alsof hij zich geneert. ‘Ga asjeblieft iemand anders op de foto zetten, stomme Toverheks’, pruilt hij. Dat doe ik dan maar.

 

Zijn zuster Lilly poseert vol overtuiging. Blij, dat ze eindelijk weer een beetje in beeld is. Ze geniet van de aandacht. Wat een schatje is het. Giebelend lopen de dames verder. Heks loopt nog een hele tijd te glimlachen. Wat kunnen sommige mensen toch heerlijk laconiek met lastige situaties omgaan. Vol humor en plezier. Billy boft maar met zulke baasjes…….

 

 

IMG_3356IMG_3357Bi

Soms ken je iemand al jarenlang. Uit de hondenwandelgangen. Opeens opent hij als een bloem en blijkt een schat aan honing te herbergen!

dromenland, gevleugeld paard

In dromenland

dromenland

Hier woon ik dan

Uitslapen is een hele kunst. En ik ben er goed in. Vandaag laat ik weer een sterk staaltje zien. Pas tegen twaalven gaan mijn ogen open…..

paranormaal, uittreden

Onze geest gaat op reis

Snel trek ik wat kleren aan, giet een kop koffie naar binnen en lijn Varkentje aan. Twintig minuten later ben ik in een park. Er zijn nog meer hondjes. Ysbrandt is in zijn element. Ik ook, want ik ontwaar de knappe Griek met zijn hondje Ajax. De foto’s, die ik ooit van hen nam zijn de hele wereld over gegaan….

paranormaal,

Onlosmakelijk verbonden

Hij is in gesprek met een rasechte Leidenaar. Het blijkt een lesje plat Leids te zijn! Mijn stadsgenoot zegt onuitspreekbare woorden voor, Rrrwwwottuhdam, Schggggschevuniguh. De Griek doet zijn best om hem na te doen en rochelt er op los. Ze hebben de grootste pret! Heks doet er nog een schepje bovenop. Schaterlachend neemt het baasje van Ajax afscheid.

paranormaalparanormaal

paranormale

Sommige mensen hebben een fijner afgestemde ontvanger in hun kop. Vangen meer signalen op, ook uit andere dimensies….
Uit handen valt ook veel af te lezen, Heks kan dat goed als ze teut is…..

Ik ken de Leienaar al jaren. Hij, zijn vrouw en hun twee kleine hondjes hadden ooit een gemeenschappelijke hondenvriendin met Heks, An. Een lokale beroemdheid met haar twee honden, vijf, zes, zeven katten, papegaai en andere huisdieren. Helaas is ze overleden, dit kleine pittige vrouwtje, veel te jong. Ysbrandt heeft nog een hele tijd over het muurtje van haar buitenplaatsje staan gluren als we langs haar huis liepen. Vergeefs wachtend op een snoepje….

images-128 images-131

De man vertelt me hoe ze jarenlang op hun hondjes paste. En dat hij en zijn vrouw daarom een bloemstuk namens de beestjes op haar kist hadden gezet. Met een foto. Hij begint ondeugend te lachen. ‘We hebben ook de as van haar overleden bouvier in de kist gestopt. Stiekem. Gewoon in een zak tussen haar benen!’ Haha. We grijnzen. An kon een schuine grap zeer waarderen….  ‘Dat heeft ze vast heel leuk gevonden’, verzucht Heks.

home_logo_400x480 parabeurs11

holistico

Gouden energie in handen, het lichaam als bloementuin, tantrische liefde gaat niet slechts over seks, je draagt het hele universum in je…….

Est_lista_la_nueva_energ_a_holisticaholistica

Opeens vertelt de man me hoe An ’s nachts bij hen op zolder zit te tikken, terwijl er een onverklaarbare koffielucht in hun huis hangt. Hij haalt de schouders op. ‘Gekkigheid natuurlijk…’ Als hij echter merkt, dat Heks er niet van staat te kijken, volgen de verhalen elkaar op. Deze stoere Leienaar is gewoon supergevoelig! Hij heeft absoluut aanleg voor het paranormale. Helaas is dat niet altijd makkelijk. De beelden, visioenen en dromen, die je krijgt gaan vaak over droevige zaken. Vooral als je nog niet hebt geleerd om je talent te hanteren…..

Het blijkt, dat hij een hele zware periode achter de rug heeft. Werkelijk het ene sterfgeval na het andere. Ziekte, verlies en narigheid. We praten een hele tijd. Wat is het toch bijzonder bedenk ik me als ik bijna anderhalf uur (!) later weer richting huis fiets: Iemand, die je zo vaak hebt gezien zonder echt contact te maken gaat open als een bloem! En blijkt een schat aan honing te herbergen…..

openen als een bloem, schat vanbinnen

Openen als een bloem

Vanmiddag lig ik in de ruststand. Ik ga eindelijk eens dat blog over de Kunstroute in elkaar knutselen. Dat vergt uitzoekwerk en daar moet ik me even toe zetten….

Vanavond ga ik met Frogs naar een optreden van Knarsetand kijken.  Hij speelt in de Melkweg met zijn band. Jarenlang waren dit soort tripjes totaal niet haalbaar voor Heks. Met een beetje beleid lukt het nu wel. Joepie!

fantasie

Weer uit mijn as herrijzen

Heks laat zich lanceren, gaat grondig flaneren en krijgt een hele nieuwe blik op de werkelijkheid. En een heksenrecept voor glutenvrije, lactosevrije, sojavrije hutspot met klapstuk!

drie oktober, Leidens ontzet,

Een jaarlijkse traditie: Mo en Heks in iets engs……

Vanmorgen als de wekker gaat, ben ik nog helemaal in dromenland. Vind je het gek na twee dagen existeren temidden van feestgedruis? Mijn hulp staat voor de deur. Terwijl zij zich op het huishouden stort, wordt Heks langzaam wakker voor de TV. Met een heerlijke kop koffie. Doctor Phil heeft een paar vrouwen in zijn programma, die enorme reputatieschade hebben geleden in hun leven. Beiden zijn na een huwelijk met een beroemde doch zeer foute man publiekelijk door de mangel gehaald.

Beiden hebben de voogdij over hun eigen kinderen verloren. Aan een idioot! Heel triest……

drie oktober, kermis, Leiden, kanonskogel

In deze metalen kooi dien je plaats te nemen

Lul legt ze het vuur na aan de schenen. Verbeten proberen de vrouwen te weerleggen, wat er allemaal aan onzinverhalen over hen de ronde doen. Het is een herkenbaar fenomeen: Iemand anders doet iets kwalijks en beweert dat jij het doet. De pot verwijt de sneeuwpop, dat ie zwart ziet…..

IMG_3178 IMG_3177 IMG_3176

kermis leids ontzet

Enorme krachten

Heks heeft ook wel eens publiekelijk reputatieschade geleden. Goddank is ze niet beroemd en bekend. Maar ook lokaal en op kleine schaal kan zoiets enorm pijnlijk zijn. Uit ervaring weet ik, dat het geen enkele zin heeft om te proberen verhalen te weerleggen of verhaal te halen. Mensen geloven wie ze willen geloven. En dat zijn meestal de personen, waar ze iets aan hebben, financieel of anderszins. Er zit weinig rechtvaardigheid in het gemiddelde menselijk oordeel.

Bovendien: Hoe meer aandacht je eraan geeft, hoe groter het wordt. Tegenwoordig interesseert de publieke opinie me geen fluit meer. Mijn zelfwaardering heeft de overhand…..

Na twee dagen bescheiden feesten, moet ik nodig een dagje bijtrekken. Vandaag staat in het teken van rusten en een bezoekje aan een zieke vriendin. En lekker nagenieten van een heerlijke drie oktober.

Woensdagavond ga ik op stap met mijn vriendin Mo en haar goede vriend Boeddha. Vanuit Huize Heks zwenken we de markt op. Langs kraampjes met allemaal overbodige hebbedingetjes slenteren we richting kermis. Daar weet ik Mo te bewegen om weer in iets heel engs te gaan. Maar wat?

drie oktober, kermis, Leiden

Mo observeert de situatie

We keuren de attracties. Sommigen worden te licht bevonden (door Heks), anderen te zwaar (door Mo). Uiteindelijk besluiten we ons te laten afschieten als levende kanonskogel in een soort kooi aan elastieken. We moeten behoorlijk lang wachten voordat we aan de beurt zijn. Maar dat geeft niks, want er valt genoeg te beleven. Eerst gaat er een jongen bijna op de vuist met de man van de attractie. Deze bepotelt alle jonge meisjes, terwijl hij hen vastklinkt in de ronde kooi. Dat wordt in dit geval niet gewaardeerd door een toekijkend vriendje ……

Daarna ontstaat er elders in de rij een matpartij. Twee jongemannen gaan op de vuist. Een blonde elf springt ertussen. Zij krijgt rake klappen. Tracht de boel te sussen. Dat lukt. Ditzelfde scenario herhaalt zich een aantal malen, zoals zo vaak in het leven…. Goh, wat een pittig meisje! Als ze zich weer bij ons in de rij voegt complimenteer ik haar. Ze lacht laconiek.

Ze is wel wat gewend verzekert deze rechtenstudente me. Ik kijk naar de rode plekken op haar voorhoofd. Dat zou morgen wel eens behoorlijk blauw kunnen zijn….. Ze heeft in elk geval genoeg geduld en lef voor hele zware jongens in haar toekomstige werkzame leven, bedenk ik me……

Uiteindelijk zijn we dan aan de beurt. Vlak voordat we instappen zien we een bord met allemaal waarschuwingen. Je mag er niet in met hoge bloeddruk, dit, dat en andere gebreken. Oeps. Hadden ze dat bord niet even bij de kassa kunnen plaatsen. Op hoop van zegen dan maar…. We stappen in en laten ons bepotelen: De man houdt zich opvallend in, we zijn zijn houdbaarheidsdatum ver gepasseerd…..

man voert poesjes

Boeddha speelt met de poesjes……
Mo en Heks maken een reportage, slap van de lach…..

Dan gaat het gebeuren. De elastieken worden op spanning gebracht. En hop, daar worden we gelanceerd de ruimte in. Ons geschreeuw klinkt via luidsprekers over de kermis. Een aantal keren vliegen we op en neer en over de kop. Om dan een hele tijd op en neer te blijven stuiteren. Wat een uitzicht. Fantastisch.

Drie oktober is ook al zo’n heerlijk dagje. Y komt helemaal naar Leiden om de sfeer te proeven. Zo slenteren we langs kraampjes en kroegjes, over de nostalgische kermis, hier en daar genietend van een bandje.

Het is heerlijk om met hem door ons monumentale stadje te lopen. Er is zoveel prachtigs te zien. En hij kan dat benoemen. Als een gepassioneerde versie van een encyclopedie opent hij mijn ogen voor gebouwen, die ik dagelijks zie. Maar nu geplaatst in een historisch kader. Omgeven door wetenswaardigheden.

The Amazing Stroopwafels

The Amazing Stroopwafels

Later voegt X zich bij ons en trakteer ik de heren op een heerlijke maaltijd: Glutenvrije, sojavrije, lactosevrije hutspot met klapstuk!

Kook  een kilo aardappelen, anderhalve kilo wortelen/uien met peper en zout. Stamp de boel door elkaar met wat rijst/amandelmelk.

The Amazing Stroopwafels

Kijk wat een lekkere sleetse contrabas

Bedek de bodem van een braadslee met ontbijtspek, daarbovenop een kilo klapstuk in blokken gesneden, vermengd met de rest van het spek. Totaal vier ons ontbijtspek gebruiken. Peper en zout, 45 minuten op 175 graden in de oven. Voeg hierna 6 sjalotjes en vier worteltjes in stukken gesneden toe. Rozemarijn, tijm, marjolein, vier grote laurierbladen, verse peterselie en een halve liter glutenvrij bier. Laat nog twee uur stoven op 150 graden.

Jammie.

Uiteindelijk wandelen Varkentje en Heks een stukje met Y op richting het station. Op de hoek van de straat wordt de omgeving hondonvriendelijk. We nemen afscheid. Vanuit het blinde niks stampt het drieoktoberlied over de grachten. ‘Dwie oktobuhw, dwie oktobuhw, we zijn weew als een bal, gaan weew aan duh lal…….’ We walsen spontaan een laatste  vreugdedansje. Trekkebekkende voorbijgangers rekkenekken. Wie zijn die gekken? En welk feestje vieren zij?

EENHEID, EENHOORN, CHRISTUSBEWUSTZIJN EN ONEERBARE VOORSTELLEN…… Verlicht leven in notendop.

Raffaello Sanzio

Het is me wel bekend, dat na een paar dagen werken voor Alex Orbito, je een heel speciaal veld om je heen hebt. Wellicht lichtgevend…..Jaren geleden stapte ik hier om de hoek uit de auto na zo’n weekend. Een dronken droppie liep  voorbij. Hij zag Heks. Bleef als aan de grond genageld staan.

images-119 Legend+Unicorn

‘Oh, schoonheid!’, bracht hij uit. En probeerde me te omhelzen. Ik deed een stap in zijn richting, om hem heen. Een golf leek uit me te komen. Ruggelings tuimelde hij achterover. Nog net kon ik voorkomen dat hij over een listig muurtje viel. Zo op de stoep bij goede burenvrienden….

images-118 images-117

Vanmorgen wandelt Heks door een park met Ysbrandt. Ik ben onderweg naar zangles. Hobbezakkleren en een duf hoofd. Geen spoor make-up. Er zit een junk op een bankje, ik ken hem wel. Een zombie. Meestal sist hij een beetje om zich heen, vooral korrelig naar honden. Nu splijt zijn gezicht open in een lach. ‘Goedemorgen mevrouw’, glimt hij me toe. Heks zendt hem een hele lieve glimlach terug….

cluny1

Een stukje verderop wenkt een heel oud mannetje. Hij zit te chillen op een bankje, zijn rollator staat werkeloos in het gras. Enthousiast klopt hij op een plekje naast zich. ‘Kom even lekker bij me zitten!’ Ik leg hem uit, dat ik onderweg ben naar zangles. Ga toch even bij hem zitten.

‘Fijn’, glundert hij. ‘Wat heb je een vreselijk knap koppie, mag ik dat zeggen?’ Trouwhartig kijkt hij me aan met zijn kale vogelhoofd. “Ik zou wel lekker met je willen zoenen’, diepe zucht, ‘maar ja, dat kan hier natuurlijk niet,’ vervolgt hij als hij m’n gezicht ziet….

image_phpa66z6W images-116

“Nee, dan worden we opgepakt en belanden nog in de bak’, pareer ik. Dat vind hij wel een lollige gedachte op zijn leeftijd. En dat dan samen met Heks. Voor een ‘zedendelict’. Overmoedig nodigt hij me uit om met hem mee naar huis te gaan. Daar kunnen we natuurlijk vrijelijk zoenen wat we willen. “Ik wil er zelfs wel voor betalen!’ Hoor ik dat nu goed? Hoe komt ‘ie er op?

images-115 images-114

‘Zo steek ik niet in elkaar, meneer.’ Verschrikt kijkt hij me aan. ‘Nee, zo bedoel ik het niet’, zegt hij ontdaan. ‘Ik bedoel te zeggen, dat ik het zo graag wil, dat ik er zelfs geld voor over heb!’ Ik weet niet of de zaak er zo beter op wordt…. Maar ik besluit het op te vatten als een compliment. Wellicht is het een notoire krent. En is geld uitgeven wel het laatste, dat hij doet. Waarschijnlijker is, dat hij geen cent te makken heeft. En dan wil hij z’n laatste knoop geven voor een kus van deze heks!

images-113 images-112lady-unicorn

‘Ach, mijn man zou het niet leuk vinden, als ik dat deed, zoenen met een ander’, vervolgt Heks. Keihard natuurlijk. Maar ook lief, want nu wijs ik hem niet af, maar mijn partner! ‘Ik heb een hele knappe man’, verzin ik ter plekke. ‘Een drummer in een band!’ Hoe kom ik er op? Mijn nieuwe vriend kijkt me bedenkelijk aan. Dat compliceert het geheel. Zijn plannetjes vallen in duigen…. Jee, een popster, daar kan hij niet tegenop. Hij moet er maar van af zien.

16x20-Baby-Dragon-with-Maiden-and-UnicornUnknown-26 clip_image001

Ik raak zijn arm aan en kijk naar deze oude snoeper. Wat een eenzaamheid ademt er uit zijn poriën. Wat is hij blij met wat scherts en geflirt. ‘Tot ziens Herman!’ ‘Tot zoens, Heks’.

De rest van de dag blijf ik grinniken om dit vermetele oude baasje. Bepaald voor de duvel niet bang. En al helemaal niet van deze Toverheks. Mijn leugentje om bestwil vergeef ik mezelf grif. En zijn financiële toenadering leg ik naast me neer. Ach, zovelen hebben deze Heks al verkeerd ingeschat.

eenhoorn27 eenhoorn_gr fantasiegyeb12eenhoorn-plaatje-063

Dat komt omdat wij vroeger priesteressen waren van de Godin. Als er problemen waren, ook seksuele, dan kwamen mensen naar de tempel en kregen advies. Les zelfs. Deze dames waren zelfstandig, krachtig en zeer vrij. Ze beschikten over hun eigen seksualiteit. Waren niemands bezit…. Tegenwoordig zit je dan opeens in de hoek van de prostitutie. Erg toch. Het zegt meer over de maatschappelijk waardering van de vrouw, haar kracht en haar seksualiteit, dan over mij. Een heks.

b717798c-3e3b-11e2-ad8d-4e4ea016f798_web.jpg.h380.jpg.568

Vandaag ben ik voornamelijk Indiaas gaan zingen vanwege het heerlijke eten! Pas laat arriveerde ik, maar precies op tijd om alle schalen leeg te schrapen. De man van mijn lerares zat me vergenoegd gade te slaan. Hij gaf me de heetste pickles en ging vervolgens smakelijk zitten lachen om mijn bezweette gelaat. Mijn god, wat kan hij toch geweldig koken!

fb-25-ws puzzel-magische-eenhoorn-300

Het was een heerlijke zangdag met een nieuwe melancholieke nacht-raga. Heks was te moe om te denken, maar dat bevorderde haar prestaties, gek genoeg. Vooral toen we gingen improviseren…..

De kerfjes op de overgang van mijn neus naar voorhoofd hebben ook een interessante ontwikkeling doorgemaakt. Ze zijn nu horizontaal. Heel bizar. Ziet er raar uit. Mijn juf en medestudenten keken er vreemd van op. Misschien transformeer ik tot eenhoorn……

Unknown-24 Unknown-25Eenhoorn

Alex Orbito in Bloemendaal! Heksjes uit alle windstreken verzamelen zich rond deze kleine toegewijde man. Een GROOT voorbeeld voor Heks. En hij heeft de Camino gelopen!!!!!

Pelgrimstocht naar Santiago de Compostella

Inspirerend!

Vannacht tegen vieren begonnen er katten over mijn hoofd te rennen. Ik joeg ze de slaapkamer uit en probeerde verder te slapen. Terwijl ik weer ging liggen schoot het door me heen, dat Alex Orbito waarschijnlijk zat te mediteren. Zoals altijd om vier uur ’s morgens. Ik doezelde weg, maar werd geprikt door een mug. Deze begon om mijn hoofd te zoemen. Opeens vatte ik het: Het healingweekend was al begonnen…… Ik bleef gewoon even wakker. Geen zorgen om slaaptekort.

Cathedral square Santiago de Compostela

Daar ooit aankomen

Terwijl ik me rustig op een zij draaide voelde ik een golf van warme energie stromen in het melkwegstelsel, dat ik vanbinnen ben. Later vandaag deelde ik die ervaring met iemand. ‘Je Kundalini werd opgewekt’, zei mijn collega heks. Mijn overtuiging is, dat onze Filipijnse vriend bij alle vrijwilligers ……, ja, wat eigenlijk?

Die kleine man zat te bidden. Zijn gebed omgaf ons allen. Sommigen hebben er misschien doorheen geslapen, maakt niet uit, ik werd er wakker van. En genoot ervan! Ik ken dergelijke verhalen ook van andere vrijwilligers….

Santiago de Compostella

Die kant op

Helemaal fris, ondanks een te korte nacht reed ik naar Bloemendaal. Ik was laat, want ik had een waslijst dingen, die mee moesten. Een luchtbed met pomp, knutselspullen voor de kinderen, ben hoofd kids dit weekend, extra hoge waxinelichtenhouders. Lady Amber wilde mee…. Vier klapstoelen en een tuinstoel….. Een ware volksverhuizing.

Santiago de Compostella

Folklore?

Eenmaal in Bloemendaal, werd ik natuurlijk eerst platgeknuffeld door een paar leden van deze familie. ‘Alex komt zo, iedereen zit al binnen.’ Snel laadde ik mijn spullen uit en richtte de kindercorner in. Toen ik weer naar buiten liep voor de laatste spullen, kwam Alex net de auto uit. Zo smaakte ik dan als eerste het genoegen om hem in mijn armen te kunnen sluiten. De laatsten zullen de eersten zijn.

Noorbeekse pelgrims haalden met snorfiets Santiago de Compostella001

Op Snorfiets!

En wat fijn ook om Marika Verheijen, trouwe metgezel in zijn healingsmissie, weer te omhelzen. Wat een heerlijke zuster is zij toch van deze heks. En al die andere hekjes in dit coven…..

De dag gaat van start. Alex houdt zijn praatje, maakt ons aan het lachen. We zingen. ‘OOOOHHHHHMMMMMM, oooohhhmmmmm, OOOOhhhMMmmm’, klinkt het uit vele kelen. Alex is bepaald niet schuw betreffende andere tradities. Hij is bevriend met mensen uit vele religies……

santiago

Soms sta je er alleen voor

Even later is iedereen aan het werk. Een deel van het team verdwijnt met onze kleine grote vriend in de healingruimte. Elke keer is het weer een beetje anders. Trok iedereen vroeger bijna alle kleren uit, vandaag gaan we aangekleed ter tafel. De tafel, waar deze genezer zijn spirituele operaties uitvoert.

In de hal is een comité van ontvangst. Er is thee en koffie. Later soep en broodjes. En vandaag bakt Heks deze zoete broodjes. En zorgt ze dat de soep niet te heet wordt gegeten…… Samen met een hele leuke dame. We hebben een klik. De hele dag door wisselen we verhalen uit. Vragen en luisteren. Wat bijzonder!

Cathedral Santiago de Compostela

Zucht

Morgen zitten we samen in team B. Dan gaan we de mensen voorhealen. Een soort voorwas, voordat Alex zijn hoofdwasprogramma erop loslaat…. Kan ik mijn oude toverkunsten weer eens uit de kast halen…..

Zo is de dag voorbijgevlogen. Aan het einde verzamelen we ons rond de tafel in de healingruimte. We zingen. Alex spreekt een gebed uit in dat heerlijke Filipijnse engels. Dan vertelt Marika over hun voettocht naar Santiago de Compostella, een droomwens van Heks. Niet van Alex, maar hij kreeg het als spirituele opdracht…. Hij mengt zich in het gesprek en vermaakt ons met allemaal wonderlijke anekdotes rondom die queeste. Zoals voeten zegenen en geen blaren krijgen bijvoorbeeld! Handig!

Ongelofelijk, dat hij dat heeft gedaan. Wat is het toch een kanjer!

pilgrims

Mijn held

‘Hoeks, Hoeks, Hoeks’, zei hij toen ik op die tafel kwam vanmiddag. Hij lachte me stralend toe. Helemaal blij me te zien. Deze man houdt zoveel van zijn medemens. En van zichzelf. En van God en The white Lady. Die twee zijn in feite hetzelfde voor hem! ‘Love yourself and love God’, zegt hij altijd. En zo is het, hij heeft het bij het rechte eind heb ik door hem geleerd.

caminomapa

Berg op berg af

Wat kan ik nog over deze man vertellen vandaag? Op de Filipijnen nam ik eens deel aan een wonderlijk ritueel. Alex opende hierbij ons hart en derde oog. Toen ik later die nacht met een vriend over het prachtige terrein dwaalde, leek alles licht te geven. Deze vriend had veel geëxperimenteerd  met drugs in zijn vroegere leven. Volgens hem leek het wel een trip. Maar dan helder en volledig bij bewustzijn. Bijna gewoon.

Ik heb mijn leven lang momenten van 1 smaak, de Boeddhistische term voor deze bewustzijnstoestand, gekend, maar dit duurde en duurde. Heel bijzonder.

En morgen weer een dag. En dan nog zondag! Joepie!

Alex en Marika

Alex en Marika

Kinderen zijn toch zo ontwapenend. Twee Heksjes delen hun kunstschatten. Werk van Tom Seerden en Eva de Visser. Zoveel schoonheid maakt blij…

'Proeven', door Eva de Visser.

‘Proeven’, door Eva de Visser.

Een vriendin vertelt me hoe ze haar tuin aan het snoeien was in het zonnetje eerder die dag. We zitten te genieten in haar huis van een aardbeiensmooty made by Heks. ‘Mijn overbuurman zat te drummen en een jongetje van hooguit drie jaar begon midden op straat te dansen.’ Ze lacht stralend. ‘Dat was zo fantastisch, joh, hij bewoog als een volleerd danser, zo met allemaal van die beweginkjes….’ Ze maakt moderne dansbewegingen. Ik zie het voor me….

Kids! Vanmiddag bij de slager stond ik een eeuwigheid te wachten vanwege allerlei blinde vinken voor me. Nee, echt letterlijk. Twee Leidse Tantebetjes bestelden deze gemankeerde nepvogel. En die moesten nog helemaal in elkaar worden geflanst. Heks stond met plezier te wachten, want er kwamen twee jongetjes binnen. ‘Waf, waf’, zei mijn varken. Ze schrokken. De ene besloot net om de deurpost te wachten. Hij gaf de ander van daaruit instructies.

 ‘Vrouw’ is gemaakt door Tom Seerden

‘Vrouw’ is gemaakt door Tom Seerden

Eindelijk ben ik aan de beurt. Bij deze slager krijgt iedereen een stukje worst. En dat is de lekkerste rookworst van Nederland. Dat vinden die jongetjes ook. En Ysbrandt. Die zit al een kwartier ritmisch met zijn staart te roffelen tegen het deurtje van een kast. Tot groot vermaak van iedereen.

De slager snijdt twee stukjes af en loopt om de toonbank richting Heks. Op dat moment reikt het handje van het jongetje in de winkel automatisch omhoog naar de hand van de enorme slager. Hij spert zijn lekkerbekje open als een vogeltje. Het ziet er aandoenlijk uit. Maar het lekkere hapje vliegt voorbij. De ontsteltenis op dat koppie! Hilariteit alom. Hij kon er uiteindelijk ook wel om lachen, vooral omdat hij toch z’n plak worst kreeg. Zo ook zijn vriendje!

 ‘Vrouw’ is gemaakt door Tom Seerden

Vrouw

Zo wisselen mijn vriendin en ik onze kleine belevenissen uit. Dan diep ik mijn nieuwe oude beeldje op uit mijn tas. ‘Uit de Han dynastie, maar hij zegt tegen me, dat hij Ming heet.’ Ze bekijkt het aan alle kanten. ‘Wat mooi!’ En ‘Heel veel Chinezen heten Ming. Misschien een Ming uit de Han periode?’ We grijnzen. ‘Ik noem hem Ming Han’, zeg ik overtuigd. En zo heet hij.

‘Wat kun je toch blij worden van kunst’ zeggen we tegen elkaar. Mijn maatje haalt een schilderijtje tevoorschijn, dat ik nog niet eerder gezien heb. Prachtig. Dit meisje met de haring heet : ‘Proeven’ en is gemaakt door Eva de Visser. Dit is haar website.

Vrouw’ is gemaakt door Tom Seerden

Ook aan deze kant weer heel mooi, die ‘Vrouw’

‘Het is haar eigen dochter. Het is zo mooi aards. Zie je dat vet van die haring op haar mond?’ Ik kijk naar de dromerige wat loense focus van het meisje op deze lekkernij. In vervoering. Het is inderdaad wel lustig. Zinnelijk. En puur. ‘Het is met zoveel liefde geschilderd,’ zegt Heks tenslotte.

‘Vrouw’ is gemaakt door Tom Seerden

Die kleuren

Ik maak ook wat foto’s van dat prachtige beeld, dat ze jaren geleden ontdekte op een kunstbeurs. Heks was getuige van deze knieval voor schoonheid van haar vriendin. ‘Nog elke dag word ik bij, als ik naar haar kijk,’ zegt deze.

Het heet ‘Vrouw’ en is gemaakt door . Zijn website vind je hier. Terwijl ik om het beeld heenloop word ik weer getroffen door de stille schoonheid ervan. Heel aanwezig. ‘Oervrouw woont in jou,’ denkt Heks.

Dan is het alweer tijd om afscheid te nemen. ‘Ik stuur je de gegevens van de kunstwerkjes, Heksje, maar niet foto’s van mij op je blog zetten, hè!’ Dat is nu jammer. Ik heb een paar geweldige plaatjes van deze dame geschoten vanmiddag. Enorm grappig ook. Maar ik ga er lekker in m’n eentje om grinniken….

'Proeven', door Eva de Visser.

In vervoering